Reč je o „vodećima“ u populaciji Skrivenih Šampiona, preduzeća kod kojih direktan izvoz sopstvenih  proizvoda i usluga čini više od 24,9% prihoda, i ima vrednost veću od EUR 1 miliona. Nisu uključena preduzeća koja zarađuju od izvoza nisko obrađenih resursa i poljoprivrednih proizvoda, ili usluga trgovine, i transporta. To su preduzeća:

koja su po međunarodnim kriterijumima mala ili srednja preduzeća (zadovoljavaju 2 od tri kriterijuma: manje od 250 zaposlenih, manje od EUR 50 miliona prometa ili manje od EUR 43 miliona osnovnih sredstava)
koja su izgrađena kao novi preduzetnički poduhvat, tj. nije reč o privatizovanom preduzeću.

Pod „vodeći“ mislimo na potencijal da doprinesu održivom razvoju Srbije u narednoj deceniji. Fokus je na tri „pod-populacije“: (i) onu koja svoju konkurentnost „dokazuje“ kroz postojan i značajan nivo i rast izvoza na tržišta izvan našeg neposrednog okruženja; (ii) onu čiji se potencijal za razvoj zasniva na inovacijama; (iii) onu sa značajnim ili pionirskim doprinosom ostvarivanju zelene tranzicije u Srbiji. Poželjno je da se ove karakteristike „ukrštaju“. Fundamentalan uslov je pozitivna poslovna reputacija.1

Ove principe konkretizujemo kroz sledeće kriterijume:

Najveći izvoznici

U svakom od sektora, to su oni sa najvećim izvozom čije su performanse u pogledu dinamike rasta i/ili prosečnih plata i dodate vrednosti po radniku iznad određenog praga, kao i oni kod kojih su ove performanse naročito visoke (2) iako je izvoz manji. Prednost imaju oni sa složenijom proizvodnjom/uslugama. U okviru prehrambene industrije tu su samo preduzeća koja su inovativna ili dodaju značajno veću vrednost od uobičajene prerade sirovina. Slično je i sa IT sektorom, to su oni koji izvoze IT proizvode a ne samo usluge (npr. kodiranje ili call centri).

Inovativne firme

Ona preduzeća koja kontinuirano inoviraju i unapređuju svoje proizvodne procese, proizvode, pristup kupcima. Takva preduzeća imaju naročiti doprinos razvoju nauke i kapaciteta zemlje za inovacije, neophodnim za održivi razvoj. Kao „test“ inovativnosti koristili smo kriterijume da:

  • Su učestvovali u projektima Fonda za inovacionu delatnost ili Horizont projektima 
  • Ekstenzivno koriste ili izrađuju proizvode iz domena industrije 4.03 ili/i imaju R&D odeljenje.

Ukoliko su preduzeća zadovoljila ove kriterijume i ukoliko im je poslovanje uspostavljeno i potvrđeno kroz tržišnu utakmicu, pravili smo izuzetak da im je izvoz najmanje EUR 0,5 miliona u proseku u prethodne 3 godine / u prethodnoj godini

„Zelene“ firme (još se radi na precizinijoj razradi kriterijuma)

MSP pioniri su oni koji svojim poslovanjem postižu zelene ciljeve – inovativnom uštedom energije ili osloncem na sopstvenu obnovljivu energiju; primenom principa cirkularne ekonomije; oslanjanjem na organsku proizvodnju ili smanjivanjem zagađenja; doprinosom zaštiti i razvoju biodiverziteta. Uglavnom ne obuhvata proizvođače obnovljive energije, obrađivače sekundarnih sirovina. 

1CEVES analizira javno dostupne informacije o istoriji preduzeća/vlasništva i konsultuje se sa mrežom poznavaoca poslovnog sektora za proveru reputacije. Ne vrši se provera poslovnih knjiga.
2Posmatramo indeks izveden iz sektorskih rangova u veličini izvoza, dodate vrednosti i prihoda, njihove dinamike, kao i iz veličine EBITDA po prometu, dodate vrednosti po zaposlenom i prosečnih plata.
3Industrija 4.0: AI&Machine learning, IoT, big data, robotics & 3D printing, biotech, 5G, nano materials

Registrujte se za učešće na MSP100 Expo 2024: Nova agenda rasta za MSP

REGISTRACIJA JE ZATVORENA

U skladu sa metodologijom a prema podacima dostupnim za 2023. godinu, identifikovali smo sledeće MSP100 2024 – vodeće Skrivene Šampione, koji ispunjavaju uslove a uskoro ćete moći da saznate ko od njih će učestvovati na « MSP100 Expo 2024 : Nova agenda rasta za MSP » u Čačku, 18. oktobra 2024. godine.